Welkom

De opleiding 'Bachelor-na-Bachelor Schoolontwikkeling' richt zich tot ervaren leraren die verdieping en verbreding in de ontwikkeling van hun competenties zoeken. Ze zijn beleidsondersteuner of ambiëren deze functie, of ze hebben een leidinggevende functie.In deze blog lees je nieuws uit onze opleiding en verwijzingen naar vakliteratuur en onderzoek over schoolontwikkeling, maar vooral neerslagen van projecten van onze deelnemers. 

Effectieve feedback op schrijfopdrachten in het secundair onderwijs

Het is vaak erg frustrerend voor leraren wanneer leerlingen erg weinig gebruik maken van feedback. Het geven van kwaliteitsvolle feedback op een activerende manier vraagt een andere aanpak. Tim startte de opleiding Schoolontwikkeling als beleidsondersteuner maar groeide door naar een directie-functie in het OLVP in Bornem. Vanuit zijn rol en functie werkte hij, samen met de collega's, initiatieven uit die hij onderzocht op effectiviteit en beleving van leerlingen en leraren.

Taalrijk onderwijs

In haar basisschool wijzigde de samenstelling van de leerlingenpopulatie en Marianne Jaspers startte een onderzoek naar deze nieuwe beginsituatie. Op basis daarvan stippelde ze, samen met het team, een vernieuwd taalbeleid uit en experimenteerden leraren met het creëren van een rijkere taalomgeving.

Een nieuw pedagogisch concept voor IMI

Hoe pak je een onderbouwd verbetertraject aan? Evelien Beeckmans licht het toe op een tijdlijn. Je ziet toepassingen op methodieken en kaders die in de opleiding aangeboden worden. In het kader van het OPO 'begeleiden van innovaties' voegt ze er een nieuw pedagogisch concept aan toe. Daarbij bespreekt ze elke component van het transformatierad om er concreet invulling te geven.

Wat kan ik? Wie ben ik? Wat wil ik? Zelfinschatting bij leerlingen uit OV2

In het eerste jaar van de BanaBa Schoolontwikkeling onderzoeken studenten een praktijkissue via literatuurstudie en het verzamelen van data met participatieve onderzoeksmethoden. Carla Drossin bracht de zelfinschatting in kaart bij leerlingen uit OV2 (BuSO). In het tweede jaar volgen acties om hierop verbetering te brengen met en door het team.

Regie in eigen handen. Groeien in zelfregulatie en uitvoeringskracht.

Vanzelfsprekend sluit zelfregulatie en de ontwikkeling van executieve functies mooi aan bij de Freinetvisie van de secundaire school Park Uniek. Lieve Van Hauwaert is ondersteuner op de school. Zij versterkte de leraren in het stimuleren van strategieën bij de leerlingen tijdens zelfstandig werk. Mooi hoe ze dit planmatig en evidence-informed aanpakte, waarbij ze voortdurend de vorderingen monitorde en daarop het proces bijstuurde.